Використання КЕП після 7.11.2020: що і для кого зміниться?
7 листопада 2020 року закінчується перехідний період, коли одночасно в Україні можна було використовувати ЕЦП та КЕП.
Закон №2155 «Про електронні довірчі послуги» набув чинності 7 листопада 2018 року. Він ввів поняття кваліфікованого електронного підпису (КЕП) та скасував — ЕЦП. Упродовж двох років з моменту набуття чинності нових норм діяв перехідний період, коли платники податків могли використовувати ЕЦП, а по закінченню строку дії змінювати їх на КЕП. Перехідні два роки збігають саме 7.11.2020 року.
Чи зможу я працювати зі своїм КЕП після 7.11.2020 року?
Ключі, отримані у нашому КНЕДП ЦСК “Україна” після 7.11.2018 р., відповідають вимогам Закону № 2155. Це і є КЕП, який надалі може використовуватися під час подання звітності, електронного документообігу та ідентифікації на державних порталах.
Щодо зберігання КЕП на захищених носіях
У ст. 18 Закону про ЕДП говориться про те, що особистий ключ кваліфікованого сертифіката ключа повинен зберігатися у захищеному носії інформації. Це також зазначається у визначенні КЕП (ст. 1 Закону № 2155).
Захищений носій (ЗН) особистих ключів — це пристрій для безпечного зберігання ключів КЕП. Таким засобом може бути токен, мережевий криптомодуль, MobileID або смарт-картка.
Про необхідність зберігання електронних ключів на ЗН також регулярно нагадує ДПС, вказуючи у квитанціях, що: “Особистий ключ електронного підпису розміщено на незахищеному носії інформації”.
Чи зобов’язані держустанови зберігати КЕП на захищених носіях?
У Постанові № 749 КМУ сказано, що для інформаційного обміну державні органи і підприємства державної форми власності повинні використовувати ключі лише на захищених носіях. Постанова набула чинності з 07.11.2018. Отже, саме з цієї дати держоргани зобов'язані зберігати ключі на ЗН.
Чи повинні комерційні організації зберігати КЕП на захищених носіях?
Комерційні організації можуть, за бажання, і далі працювати з ключами, які були отримані після 7.11.2018 року не на ЗН. Таке право їм дає постанова КМУ №193 "Про реалізацію експериментального проєкту щодо забезпечення можливості використання удосконалених електронних підписів і печаток, які базуються на кваліфікованих сертифікатах відкритих ключів”, що діє до 31.12.2021 року. Опісля приватний сектор також повинен буде використовувати КЕП виключно на ЗН.
Щодо підписання звітності
У п.п. 48.5.1 ПКУ прямо говориться про те, що податкова звітність повинна підписуватися КЕП, видача якого регулюється Законом № 2155. Тож, якщо ви отримали ключі на підставі договору про надання кваліфікованих електронних довірчих послуг з КНЕДП не на захищеному носії, ви можете ще протягом року — до 31.12.2021— підписувати ними звітність.
ВИСНОВКИ
- З 07.11.2018 державні підприємства мають використовувати КЕП, які в обов'язковому порядку повинні зберігатися на захищених носіях.
- Інші категорії користувачів — приватний сектор — зможуть, за бажання, і надалі використовувати ключі КЕП, отримані після 07.11.2018 р., які зберігаються, наприклад, на жорсткому диску ПК або звичайній флешці.
Ми рекомендуємо усім користувачам комерційного сектору не чекати до кінця 2021 року та зберігати свої КЕП на ЗН, оскільки компрометація ваших ключів, копіювання їх третіми особами може призвести до репутаційних та фінансових втрат. Безпека ваших КЕП — у ваших руках.
Який захищений носій вибрати?
Передусім, захищений носій — це засіб криптографічного захисту, який має експертний висновок ДССЗЗІ, що підтверджує наявність у засобі правильно реалізованих криптографічних алгоритмів шифрування.
На нашому сайті представлені захищені носії від сертифікованих виробників — ТОВ “Автор” та “Інституту інформаційних технологій” (АТ "ІІТ") — токени, криптомодулі “Гряди”, смарт-картки.
Придбати КЕП для юридичної або фізичної особи, а також для роботи з програмними РРО — ви можете в наших крамницях “Твій час”. Наші фахівці допоможуть вам вибрати захищений носій, який відповідатиме вашим особистим та бізнес-вимогам.